Pancar Şekeri Üreticileri Derneğinin TÜİK'ten derlediği verilere göre Türkiye 2022/2023 sezonunda 12 aylık dönemde kristal beyaz şeker olarak tanımlanan 170199 No.lu GTİP grubunda 392 milyon dolar karşılığında 535 bin ton ithalat gerçekleştirdi. İthalatımızda Brezilya, Hindistan ve Birleşik Arap Emirlikleri ilk sıralarda yer alırken onları Mısır ve Suudi Arabistan takip etti.
İhracatta ise önemli bir husus var. Bu husus, gıda sanayicilerimizin yüksek fiyat ve arz eksikliği gibi nedenlerle şekere ulaşmakta güçlük çekmesini önlemek üzere ülkemizde şeker ihracatının hâlen ön izne tabi olması. Tarım ve Orman Bakanımız Sayın İbrahim Yumaklı gelecek dönemde ihracat yapılabilmesi için çalışmalar yapıldığını, konuyla ilgili şartların Ticaret Bakanlığımız tarafından duyurulacağını açıklamıştı. İmalatçı firmalar için tedarik sorunu oluşturmayacak şekilde önlemler alınacağına inanıyoruz ve şeker üretimimizin ihracat yapılabilir seviyelere taşınmasına öncülük eden Bakanlığımıza da bu konuda şükranlarımızı sunuyoruz.
Şeker pancarının Türkiye ekonomisi için öneminden bahseder misiniz?
Şeker, ekonomide sosyal etkileri olan çok temel bir unsurdur. Özellikle pandemiden sonra, gıdanın her alanında olduğu gibi şekerin de öneminin arttığını, şeker fiyatlarında önemli bir artış yaşandığını görüyoruz. 2019 yılı sonunda 350 dolar civarlarında gezinen Londra Borsası şeker fiyatları şu anda 2 katına çıkarak 700 dolar seviyelerine yaklaşıyor. Bizim yılda yaklaşık 3 milyon ton şeker ürettiğimiz göz önüne alınırsa sektörün üretim değeri 2 milyar doları aşıyor.
Bunun yanında Türkiye’nin 2023 yılında tatlı, bisküvi, gofret ve kakaosuz şeker mamulleri ihracatında kilogram başına birim fiyatları yüzde 14-15 seviyelerinde arttı. Bu durumu etkileyen önemli etkenlerden biri de şeker fiyatlarındaki global yükseliştir. Bu ürün gruplarında faaliyet gösteren ve uluslararası çapta bilinen markalarımızın rekabet güçlerini koruyabilmesi, şekere erişim konusundaki avantajlarına bağlı. Firmalarımız, üretim ölçeklerinin sağladığı maliyet yönetebilme gücünü iç piyasada da kullanıyor, yurt içindeki vatandaşlarımıza ithal muadillerine göre daha iyi fiyatlar vermeye çalışıyorlar.